De ce este dansul la fel de important ca matematica, in scoala?
<< Inapoi„Dansul si activitatea fizica ar trebui sa aiba acelasi statut in scoli ca si matematica, stiintele naturii si limba natala. Va ofer si un mic secret: ele pot ajuta chiar si la imbunatatilrea notelor”, spune Sir Ken Robinson, autor si consultant international in domeniul artei.
Ce este dansul? Este expresia fizica, prin miscare si ritm, a relatiilor, sentimentelor si ideilor. Nimeni nu a inventat dansul, el este adanc inradacinat in inima fiecarei culturi de-a lungul istoriei; dansul face parte din pulsul omenirii. El cuprinde mai multe genuri, stiluri si traditii si este in continua evolutie, rolul sau variind de la recreere la spiritual, ingloband toate formele de scop social.
Unii oameni au inteles de mult timp ca dansul este o parte esentiala a vietii si a educatiei. In cartea “Dance Education around the World: Perspectives on Dance, Young People and Change”, cercetatorii Charlotte Svendler Nielsen si Stephanie Burridge reunesc studii recente despre valoarea dansului din toata lumea: de la Finlanda la Africa de Sud, de la Ghana la Taiwan, de la Noua Zeelanda la America. Dansului ii este oferita o importanta redusa in scoli datorita accentului mare pus pe munca academica conventionala, care asociaza inteligenta in principal cu gandirea rationala si matematica. Studiile colectate de Nielsen si Burridge exploreaza modul in care o intelegere mai profunda a dansului pune la indoiala conceptiile clasice de inteligenta si arata puterea transformatoare a miscarii pentru oamenii de toate varstele, din toate mediile. Dansul poate aduce bucurie si stabilitate in cadrul unei vieti agitate si poate transforma un mediu scolar violent in unul relaxant.
Un numar de companii profesioniste de dans ofera programe pentru scoli. Una dintre ele este “Dance Classrooms”, un ONG cu sediul in New York, care aduce dansul de societate in scolile gimnaziale din medii defavorizate. Folosind dansul, organizatia isi propune sa imbunatateasca relatiile sociale, in special intre cele doua sexe si sa imbogateasca cultura scolilor cultivand colaborarea, respectul si compasiunea. Fondat in 1994 de catre dansatorul Pierre Dulaine, programul ofera acum fiecarei scoli douazeci de sesiuni in decurs de zece saptamani, culminand cu un eveniment de dans, in care elevii arata ce au invatat.
Toni Walker, fostul director al scolii gimnaziale Lehigh din Florida, impartaseste aceasta poveste de la o astfel de sesiune de dans: "Cand aceasta eleva a venit pentru prima oara la Lehigh, dosarul ei era destul de gros", isi aminteste Walker. "Ea simtea nevoia de a dovedi si a se asigura ca toata lumea stie ca este puternica si ca se poate lupta". Fata nu a vrut sa se alature programului de dans de societate ... dar participarea era obligatorie. Curand, ea a descoperit ca este o dansatoare nativa. "La urmatoarea sesiune, ea a avut o atitudine diferita si a dansat fiindca asa a dorit", isi aminteste Walker. "S-a conformat."
La a treia sesiune, eleva s-a transformat, spune Walker: "Se poarta in mod diferit; vorbeste diferit; este buna; este respectuoasa; nu a mai avut probleme cu comportamentul. Mama ei nu poate sa creada ceea ce vede. Este uimitor. Uimitor. Programul este mult mai important decat inteleg oamenii. "
Educatia prin dans are beneficii importante pentru viata sociala a studentilor, in mod special intre grupurile de sexe si varste diferite. Multe forme de dans, inclusiv de societate, sunt activitati sociale. Sunt definite prin miscari in tandem, prin contactul fizic, sincronizate, emanand empatie. In evaluarea orelor de dans din New York, 95% din profesori au constatat cresterea nivelurilor de cooperare si colaborare dintre elevi ca rezultat al dansului. Intr-un sondaj din Los Angeles, 66% dintre directorii de scoli au observat faptul ca, in cadrul programului de dans, elevii au aratat o crestere semnificativa a acceptarii fata de celalalt, pe cand 81% dintre elevi au fost de accord ca exista crestere a nivelului de respect pentru cei din jur. Dansul are, de asemenea, beneficii economice. Pe langa faptul ca dansul face parte din domeniul ocuparii fortei de munca, acesta promoveaza multe dintre calitatile personale pe care angajatorii le recunosc a fi esentiale intr-un mediu profesional cooperant si adaptabil.
O directoare a fost impresionata in mod special de imbunatatirile cititului si a calitatilor matematice ale elevilor sai din clasa a 5-a.
"Nu exista 'ce ar fi daca', 'si', sau 'dar' in contextul impactului pe care il are acest program in viata elevilor nostri.", spune Lois Habtes a Scolii Generale Emanuel Benjamin Oliver din Insulele Virgine. "Cand am ajuns aici pentru prima oara, notele lor erau in scadere. Anul trecut - al doilea an in cadrul programului – notele au crescut cu 83%. Anul acesta, clasa noastra de a 5-a a avut un scor de 85% la testul de citire, cel mai ridicat din scoala."
Nu e numai dans, desigur.
Succesul Dancing Clasrooms e un exemplu bine documentat al relatiei dintre activitatea fizica si succesul pe plan educational. Moda din majoritatea scolilor din Statele Unite este sa inlature educatia fizica si a cursurilor similare in favoarea matematicii, stiintei si a limbii natale. Aceste masuri pur si simplu nu au imbunatatit succesul educational in mod semnificativ, asa cum s-a presupus de-a lungul timpului.
Cercetatorii kinetologi si pediatrii au efectuat o analiza masiva a peste 850 de studii despre efectele activitatii fizice asupra elevilor.
Majoritatea studiilor a masurat efectul pe care il au 30-45 de minute de activitate fizica, atat viguroasa cat si moderata, timp de 3 - 5 zile pe saptamana, asupra mai multor factori – obezitate, activitate cardiovasculara, tensiune arteriala, densitatea oaselor, depresie, anxietate, conceptul de sine si performanta academica. Bazat pe o evidenta puternica in cateva dintre aceste categorii, cercetatorii recomanda cu fermitate ca elevii sa participe o ora (sau mai multe) pe zi la o forma de activitate fizica. Uitandu-se specific la performantele academice, cercetatorii au gasit dovezi vehemente ce sustin concluzia ca "activitatea fizica are o influenta pozitiva asupra memoriei, concentrarii si comportamentului scolar."
Majoritatea copiilor in scolile publice din Statele Unite primesc educatie in muzica si arte vizuale, desi este la nivel superficial.
Dar dansul si teatrul sunt vazute deseori neimportante, iar oportunitatile in arta sunt, in general, foarte rare pentru elevii din zonele cu un nivel de trai scazut. "Inca sunt milioane de elevi care nu au acces la nicio forma de invatamant al artei. Multi dintre ei fac parte din comunitatile sarace, unde programele de acest fel sunt poate cele mai necesare." spune Bob Morrison, fondatorul si directorul Quadrant Research.
Ar fi avantajos ca milioane de elevi sa nu aiba acces la matematica sau arta scrisului? intreaba Morrison.
"In niciun caz, si nu ar trebui sa fie tolerata aceasta lipsa in cadrul artelor. E un mit persistent faptul ca educatia artistica este pentru cei talentati, dar stim cu siguranta ca arta are beneficii pentru toata lumea, indiferent de circumstantele lor vocationale." spune el. "Nu predam matematica pentru simplul scop de a crea matematicieni, si nu predam literatura pentru a crea urmatoarea generatie de romancieri. Acelasi concept se aplica si in educatia artistica. Ii invatam ca sa cream cetateni multilaterali care pot aplica aptitudinile, cunostintele si experienta castigate prin arta, atat in cariera, cat si in viata personala."
Sursa: http://blog.ed.ted.com/2018/04/02/why-dance-is-just-as-important-as-math-in-school/